Informacje

Z przyjemnością informujemy, że tegorocznym laureatem Orlego Pióra - wyróżnienia Klubu Przyrodników za działalność na rzecz ochrony przyrody został Krzysztof Świerkosz.
Krzysztof Świerkosz od kilku dekad jest zaangażowany w ochronę przyrody Dolnego Śląska, tworzył m. in. podwaliny sieci Natura 2000 w tym regionie. Jest botanikiem, fitosocjologiem, znawcą zbiorowisk naskalnych i leśnych. Bada długookresowe zmiany zbiorowisk roślinnych, popularyzuje wiedzę o lasach w szerokim kontekście czasowym i geograficznym (polecamy link w pierwszym komentarzu). Na co dzień jest profesorem w Muzeum Przyrodniczym Uniwersytetu Wrocławskiego. Ostatnio został członkiem Państwowej Rady Ochrony Przyrody. Serdecznie gratulujemy Orlego Pióra!

13 lutego 2024 r. w Senacie, na posiedzeniu Komisji Klimatu i Środowiska, zaprezentowano przygotowaną przez grupę kilkorga senatorów przy współpracy Biura Legislacyjnego Senatu, ale przede wszystkim przy współpracy Pracowni na rzecz Wszystkich Istot oraz mecenas Karoliny Kuszlewicz (Kancelaria nad Wisłą), propozycję rozwiązań prawnych chroniących Puszczę Białowieską jako Obiekt Światowego Dziedzictwa UNESCO – sprawiedliwej społecznie transformacji obszaru Puszczy Białowieskiej i jej trwałej, pełnej ochrony. Propozycją tą jest projekt specustawy o Obiekcie Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska. Założeniem jest kompleksowe i spójne uregulowanie ochrony Puszczy Białowieskiej, z wykorzystaniem – jako ram – jej statusu Obiektu Światowego Dziedzictwa (Puszcza jest jednym z dwóch takich obiektów w Polsce). Intencją autorów nie jest jednak senacka inicjatywa legislacyjna, ale przekazanie projektu rządowi (Ministerstwu Klimatu i Środowiska) do ewentualnego wykorzystania.

Treść projektu wraz z uzasadnieniem, prezentacje i stenogram interesującej dyskusji na Komisji (z udziałem także licznie zaproszonych gości) są dostępne na stronie senackiej Komisji Klimatu i Środowiska

Minister Dorożała – Główny Konserwator Przyrody – w reakcji na prezentację projektu zapowiedział: Oczywiście zapoznamy się z projektem, przeanalizujemy ten projekt pod kątem prawnym, legislacyjnym (…) równolegle pracujemy nad projektem konstytucji dla Białowieży, który będzie niezwykle ważny. Być może uda się dużą część tych zapisów jakoś połączyć.

Proponowana ustawa zakłada likwidację Białowieskiego Parku Narodowego i utworzenie państwowej osoby prawnej „Obiekt Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska”, w skrócie Puszcza Białowieska, zarządzającej terenem całej Puszczy. Puszcza Białowieska stałaby się następcą prawnym parku narodowego; przejęłaby także grunty, majątek i pracowników parku narodowego oraz grunty i majątek (ale nie pracowników) puszczańskich nadleśnictw.  

Puszcza Białowieska byłaby jedenastą formą ochrony przyrody w Polsce, o charakterze zbliżonym, ale nie dokładnie identycznym z charakterem parku narodowego. Przepisy, które miałyby dotyczyć jej obszaru, w dużej części są powtórzeniem obecnych przepisów dotyczących parków narodowych. W zakresie nieuregulowanym w ustawie przepisy dotyczące parków narodowych stosowałyby się odpowiednio do Puszczy Białowieskiej. Jest jednak kilka różnic; najważniejsze wymieniono dalej.

Utworzenie lub powiększenie Puszczy Białowieskiej nie wymagałoby uzgodnienia z samorządami, lecz włączenie gruntów niepaństwowych wymagałoby (podobnie jak dziś do parku narodowego) zgody właściciela.

Strefowanie Puszczy Białowieskiej i działania dopuszczone w poszczególnych strefach byłyby określone wprost w ustawie. Zamiast listy zakazów określono listy dopuszczalnych działań (choć projekt nadal przewiduje penalizację „naruszania zakazów” jako wykroczenia). Poza strefami odpowiadającymi obecnym granicom parku narodowego i rezerwatów i poza miejscami ograniczonymi planem ochrony, dozwolone byłoby poruszanie się poza szlakami  oraz zbieranie grzybów i jagód na indywidualne potrzeby. Gospodarka leśna zostałaby zupełnie wygaszona, jednak w strefie III dopuszczone byłyby zabiegi z zakresu czynnej ochrony przyrody, mające na celu renaturalizację siedlisk, o których mowa w planie ochrony, w tym związane z pozyskaniem drewna z przeznaczeniem do sprzedaży osobom posiadającym miejsce zamieszkania na terenie gmin powiatu hajnowskiego. Gospodarka łowiecka mogłaby być prowadzona tylko na niepaństwowych gruntach w „strefie buforowej” (IV).

Puszcza Białowieska miałaby zintegrowany plan zarządzania (wg struktury UNESCO) oraz sporządzany na ten sam okres plan ochrony (o strukturze podobnej, choć nie całkiem identycznej jak plan ochrony parku narodowego), oba zatwierdzane rozporządzeniem Ministra środowiska na okres 20 lat. Plan ochrony zawierałby m.in. wskazanie zasobów Puszczy Białowieskiej w oparciu o które możliwe jest stwarzanie warunków do prowadzenia turystyki i wypoczynku, niepowodujących zagrożeń dla przyrodniczych podstaw jej funkcjonowania oraz warunków ich wykorzystania; określenie warunków prowadzenia działalności turystycznej na terenie Puszczy Białowieskiej dla poszczególnych jej rodzajów; w razie potrzeby maksymalne limity licencji dla poszczególnych rodzajów działalności turystycznej. Częścią tego planu ochrony miałby stać się plan zadań ochronnych lub plan ochrony dla obszaru Natura 2000. Plan ochrony Puszczy regulowałby także postępowanie na terenie puszczańskich rezerwatów przyrody.

Plan ochrony Puszczy określałby miejsca, które mogą̨ być udostępniane, oraz maksymalną liczbę osób mogących przebywać jednocześnie w tych miejscach. Możliwość organizacji imprez masowych byłaby ograniczona do tradycyjnych imprez związanych z obszarem Puszczy Białowieskiej, wyznaczonych w planie ochrony oraz na zasadach ustalonych przez dyrektora Puszczy Białowieskiej. Bez zgody Dyrektora Puszczy, maksymalna dopuszczalna wielkość grupy odwiedzających Puszczę nie mogłaby być większa niż 20 osób. Za wstęp do Puszczy Białowieskiej lub na niektóre jej obszary oraz za udostępnianie Puszczy mogłyby być pobierane opłaty. Świadczenie usług przewodnickich wymagałoby licencji wydanej przez Dyrektora Puszczy. Przebywanie w Puszczy Białowieskiej bez biletu wstępu  lub bez dokumentu zwalniającego z ponoszenia opłaty byłoby wykroczeniem.

Przy Dyrektorze Puszczy funkcjonowałaby opiniodawczo-doradcza rada samorządowo-społeczna oraz doradczo-nadzorcza Rada Naukowa. Ta druga miałaby prawo formułowania wiążących Dyrektora wniosków do planu zarządzania, kompetencję współsporządzania planu ochrony, oraz prawo wydawania Dyrektorowi zaleceń w zakresie ochrony przyrody i w razie potrzeby występowania do ministra o wymuszenie wykonania tych zaleceń.

Lasy Państwowe corocznie płaciłyby na Puszczę Białowieską 1,5% swoich przychodów. Z kolei Puszcza Białowieska wypłacałaby corocznie gminom równowartość 150% stawki podatku leśnego (tzw. renta białowieska) oraz 50% przychodów z udostępniania (w tym z biletów wstępu). Pracownikom Służby Puszczy przysługiwałby co najmniej 40% dodatek do wynagrodzenia zasadniczego za pracę w obiekcie o wyjątkowej wartości.

 

Wiceprezes Wód Polskich, Mateusz Balcerowicz, skierował 26 stycznia 2024 r. do RZGW i Zarządów Zlewni polecenie wykorzystywania, w trakcie planowania zadań utrzymaniowych i inwestycyjnych, publikacji:

O zawartości tych dokumentów informowaliśmy w odpowiednim czasie w WiadomościachKP. Deklaracja, że dokumenty te mają być wiążące, została przez WP upubliczniona: https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/4102-nowe-otwarcie-w-gospodarowaniu-wodami-przez-pgw-wody-polskie.  Można więc powoływać się na nią w dyskusjach dotyczących działań na konkretnych rzekach.  

Prezes Balcerowicz uważa jednak, że dobrym przykładem zrównoważonego podejścia w gospodarce wodnej są zadania realizowane w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły. Tymczasem, żadne z wymienionych wyżej opracowań nie zaleca planowania i budowy zbiorników retencyjnych tak, jak w ramach POPDOW zrobiono to w Kotlinie Kłodzkiej, ani nie dopuszcza kontynuowania prac mimo wstrzymania przez sąd wykonania decyzji środowiskowej – tak jak Wody Polskie w ramach POPDOW od ponad roku robią to na Odrze.

Z opóźnieniem, ale jednak informujemy: w listopadzie 2013 RDOS w Gorzowie uznał dwa nowe rezerwaty przyrody w województwie lubuskiem:

Rezerwat Klenickie Zakole, o powierzchni 68 ha, obejmuje starorzecze Odry położone na zawalu i otaczający go las w gminach Bojadła i Trzebiechów, w nadleśnictwie Sulechów. Celem ochrony jest umożliwienie przebiegu naturalnych procesów przyrodniczych w obrębie siedlisk przyrodniczych rezerwatu oraz zachowanie ze względów naukowych i dydaktycznych obszaru starorzecza, podlegającego przebudowie związanej z odcięciem od strefy zalewów, w tym lasów łęgowych podczas procesu grądowienia oraz fauny i flory zbiorników wodnych w procesie wypłycenia i zarastania. Miejsce znane jest tez pod lokalną nazwą „Łuk Wodny”. Naszym zdaniem w tym miejscu powinien powstać rezerwat o powierzchni ok. 168 ha, obejmujący także przylegle starodrzewy dębowe, zarówno za wałem (grądowiejące łęgi) jak i przed wałem (w strefie zalewowej Odry).

Zarządzenie

Rezerwat Torfowisko Linkowo, o powierzchni 47 ha, obejmuje torfowisko w Puszczy Drawskiej, w gminie Dobiegniew i w nadleśnictwie Smolarz. Celem ochrony jest zachowanie ze względów naukowych i dydaktycznych kompleksu torfowisk wraz z mozaiką towarzyszących im siedlisk wodnych i bagiennych oraz stanowiskami cennych roślin naczyniowych. Rezerwat obejmuje śródleśne torfowisko otaczające jeziora Linkowo i Linkówko – pierwsze z nich także weszło do rezerwatu, natomiast drugie stanowi wyciętą w rezerwacie enklawę.

Zarządzenie

Lubuski RDOŚ zapowiedział także zamiar powiększenia rezerwatów Jeziora Gołyńskie (o ok. 11 ha) oraz Nad Młyńską Strugą (o ok. 60 ha)

Cieszymy się z postępu. Według naszych szacunków, w województwie lubuskim potrzeba jeszcze blisko 100 nowych rezerwatów przyrody.